Fruktóz szegény étrend

fruktóz

A fruktóz egy természetes eredetű cukor, ami főként a gyümölcsökben, mézben és a zöldségekben található meg.

Több elnevezése ismert: gyümölcscukor, levulóz. A fruktózt széles körben alkalmazza az élelmiszeripar, főként édesítőként, ízfokozóként, színezőként használják fel. Szinte minden feldolgozott élelmiszerben megtalálható: desszertek, gyümölcslevek, szószok, tartósított, konzerv élelmiszerek, kekszek, cukorkák.

A diéta szabályai:

  •  az étrend beállítása egyénre szabott
  • kerülni kell a magas fruktóztartalmú élelmiszereket
  • a hozzáadott cukrot tartalmazó ételek, italok szintén kerülendőek, mivel a répacukor (=szacharóz) kémiailag fruktózból és glükózból épül fel, és ebben az esetben számolnunk kell  gyümölcscukor tartalommal.

Fruktóz malabszorpció (fruktóz felszívódási zavar)

A fruktóz felszívódási zavar  esetén a legminimálisabbra csökkentjük a fruktóz bevitelt.
A fruktóz legnagyobb mennyiségben, az édesítőszerekben, a gyümölcsökben, kisebb mennyiségben a zöldségekben fordul elő.

Édesítésre szőlőcukor fogyasztása javasolt figyelve arra, hogy édesítő ereje kisebb a cukorénál.

Nem fogyaszthatók

  • kristálycukor,
  • barna cukor,
  • nádcukor,
  • fruktóz tartalmú édesítőszer
  • szorbit,
  • méz,
  • agavé szirup,
  • juharszirup
  • cukoralkoholok

Mire figyeljünk az élelmiszerek címkéjén?

hasznos tanácsok

Az élelmiszerek címkéjén a következő feliratú élelmiszerek kerülendők: fruktóz, gyümölcscukor, kukoricaszirup, gyümölcslé, gyümölcslé-koncentrátum, fruktóz-glükóz szirup, méz, invertcukor, juharszirup, juharcukor, melasz, szorbit, inulin, cukoralkohol, oligo-fruktóz, frukto-oligo-szacharid.

A következő gyümölcsöket magas fruktóz tartalmuk miatt kerülni kell:

gyümölcsök

fekete áfonya, naspolya, birsalma, banán, szőlő, gránátalma, mangó, alma, ananász, cseresznye, sárgadinnye, mandarin, görögdinnye, narancs, őszibarack, fekete ribizli, meggy. Az aszalt gyümölcsök és lekvárok magas szacharóz tartalmuk miatt szintén kerülendők.

Vannak azonban alacsonyabb fruktóz tartalmú gyümölcsök, melyekből egyéni toleranciának megfelelően kb. napi 100 g-t lehet fogyasztani, ezek: grapefruit, szeder, ribizli, szilva, sárgabarack, kivi, eper, málna, egres, kajszibarack, citrom, papaya.

A zöldségeket egyéni tolerancia függvényében szabadon lehet fogyasztani. Viszont közöttük is vannak, melyek magasabb fruktóztartalmúak, ezért ezeket célszerű ritkán fogyasztani: cékla, sárgarépa, káposzta, sütőtök, petrezselyemgyökér.
Mivel sok élelmiszer készül fruktóz vagy szacharóz hozzáadásával, a fruktóz számos élelmiszerben megtalálható.

Emiatt nem szabad fogyasztani a következőket:

  • gyümölcslé, zöldséglé
  • üdítőitalok, cukrozott teaitalok, energiaitalok
  • aszalt gyümölcsök
  • mézzel bevont olajos magvak
  • lekvár
  • ízesített, illetve gyümölcstartalmú tejdesszertek (gyümölcsös joghurt, krémtúró, túró rudi, puding, tejszelet)
  • édesipari termékek (kekszek, nápolyik, csokoládék, cukorkák)
  • édes péksütemények (kakaós csiga, lekváros táska, pudingos táska, almás táska, túrós táska stb.)
  • cukorral készült édes, vagy aszalt gyümölcsös reggeliző pelyhek
  • az instant kakaóporok nagy mennyiségű szacharózt tartalmazhatnak, ezért fogyasztásuk kerülendő, helyette a hagyományos kakaóport használjuk


Szabadon fogyaszthatók a következő élelmiszerek:

táplálkozás

  • a hagyományos natúr gabonafélék, kenyerek  (búza, árpa, rozs, kukorica (a teljes őrlésű termékek, korpafélék (búzacsíra, búzakorpa, zabkorpa) és ezekkel dúsított élelmiszerek, pékáruk magas fruktóz tartalmúk miatt kerülendők)
  • tészták, fehér rizs, tarhonya, köles, bulgur, kuszkusz, amarant
  • húsok, felvágottak
  • natúr tejtermékek (tej, vaj, natúr joghurt és kefir, író, tejföl, tejszín, vajkrém, sajtok)
  • tojás
  • margarin, olaj


Hasznos tanácsok:

  • Nem tanácsos diabetikus termékeket sem fogyasztani, mert gyakran fruktózzal, szorbittal készülnek.
  • Érdemesebb a zöldségeket, gyümölcsöket párolt formában készíteni, mert úgy csökken a fruktóztartalmuk.
  • Célszerű a süteményeket, édességeket otthon, szőlőcukorral készíteni.
  • Gyümölcsös joghurtot, natúr joghurtból szőlőcukor és pár szem, alacsony fruktóztartalmú gyümölcs hozzáadásával készíthet.
  • Figyelni kell a sűrített paradicsom esetében, hogy a fruktóztartalom bekoncentrálódik, ezért csak kis mennyiségben szabad használni.
  • Ugyanezen okból, illetve még a hozzáadott cukor miatt nem ajánlott a ketchup fogyasztása sem (kivéve a házilag, szőlőcukorral készített ketchup).

 

Fruktóz egyenérték táblázat

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.