Kazein allergia és fruktózmentes étrend

Dietetikus kérdés:

Kedves Dóra!
A kisfiam (6éves), tavaly nyáron állapították meg, hogy kazein allergiás. A tej/tejtermék fogyasztása légúti tüneteket okoz neki. 1,5 hónapig a diéta mellett teljesen tünetmentes volt, aztán a légúti tünetek csak kicsit jöttek elő, de a hasfelpuffadása és a grízes bőre visszatért. Orvostól, orvosig járunk, de nem tudják, hogy mi a problémája. Már néha az ajka is feldagad és hasmenése is van heti 1x. Azt nem tudom, hogy lehet, hogy csak a tejallergia a probléma és lehet a termékek, amiket fogyasztunk tejfehérjét tartalmaznak, ezért vannak tünetei, vagy mert még más problémája is van. Egyes étkezések után, akár 7 cm-t is nő szegénykém hasa. A kislányomnál meg Fruktóz malabszorpciót állapítottak meg. A diétát betartjuk, de a neten szinte mindenhol mást olvasok. Szegényke elég kis mennyiségű gyümölcstől, gyümölcscukortól is kiütődik az arca, combja, karja, feneke, felfújódik nagyon a hasa és néha öklendezik, hányás is előfordult időközönként. Tud esetleg segíteni, hogy milyen termékek garantáltan tejmentesek: margarin, felvágott, pékáru. A kislányomnál (3,5), meg a zöldségeket nem, csak a gyümölcs lett megvonva, vagyis kis mennyiségben fogyaszthat. Viszont sosem volt teljesen tünetmentes, ha segít, már február eleje óta írunk étkezési, tünetei táblázatot. Ha esetleg tudna ajánlani gasztroenterológust, aki ki tudná deríteni, hogy mi a problémája gyermekeimnek, azt megköszönném, de ha Ön is tud ebben segíteni, akkor szívesen találkoznánk Önnel. Köszönettel: Niki

Dietetikus válasz:

Kedves Niki!

A tejfehérjementes diétánál nemcsak a megszokott tejtermékek (tej, tejszín, tejföl, joghurt, kefir, vaj, író, sajt, túró) nem fogyaszthatok, de tejport, tejsavót, savót, kazeint, kazeinátot, citopánport sem, illetve kecske és juhtejet sem szabad fogyasztani.
A borjú és marhahús fogyasztása a keresztallergia kialakulása miatt nem javasolt.
Sajnos, nagyon sok feldolgozott élelmiszernél előfordulhat tejalapú összetevő. Figyelni kell a sütőipari termékekre!: csak vizes kiflit, zsemlét, fehér és félbarna kenyeret szabad fogyasztani, a finomított pékáruk (kakaós csiga, sajtos rúd, pogácsa, briós, kalácsok) általában tartalmaznak tejet. A rozskenyerek és a szeletelt, csomagolt kenyerek is gyakran tartalmaznak tejalapú összetevőt.
Felvágottak közül tejmentes például a Kométa, Délhús (pl. sült sonka, csemege karaj, sült karaj), Pick termékek többsége.
Margarinok közül tejmentes a Vénusz kocka margarin, a Dana, Waja, Linco margarinok.
Az ételízesítők, konzervek is problémásak, ezekre is figyelni kell. Az Univer termékek és az Eurofood konzervek jó része tejmentes.
Az édességek, kekszek is tartalmazhatnak tejfehérjét, ezért fontos az összetevőket gondosan elolvasni.
A tejtermékek helyettesítésére Önnek a rizs, zab, köles, kókusz, mogyoró, mandulaitalokat ajánlom, illetve az ezekből készült “tejszínt” és desszerteket, növényi sajtokat. Ezek jó része kalciummal is dúsított. Ilyen például az Alpro/The bridge rizsital, mandulatej, Koko kókusztej, Ecomil kókusz/mandulatejszín, Cocomas, The Bridge rizstejszín.
Tejmentes sajt például a Violife növényi sajtok.
A túrót is lehet helyettesíteni kölesből házilag elkészítve vagy Totuval.
Fontos, hogy a szójaalapú termékeket inkább kerülje, mert a szója is kiválthat allergiás reakciót.
Ajánlom webáruházunkat, ahol megtekintheti üzletünkben is kapható tejmentes termékeket, ide kattintva.

A Heim Pál Gyermekkórházat javaslom további vizsgálatra.

Fruktóz malabszorpció esetén a kristálycukrot, barna cukrot, nádcukrot, fruktóz édesítőszert, szorbitot, mézet, agavé szirupot, juharszirupot nem szabad fogyasztani!Mivel a legtöbb édesség, keksz, csokoládé többsége fruktózt tartalmaz, ezért mindenképp javaslom, hogy otthon készítsen süteményeket szőlőcukorral.
A fruktóz legnagyobb mennyiségben, az édesítőszerekben, a gyümölcsökben, kisebb mennyiségben a zöldségekben fordul elő.
Az élelmiszerek címkéjén a következő feliratú élelmiszerek kerülendők a fruktóztartalmúk miatt: fruktóz, gyümölcscukor, kukoricaszirup, gyümölcslé, gyümölcslé-koncentrátum, fruktóz-glükóz szirup, méz, invertcukor, juharszirup, juharcukor, melasz, szorbit, inulin, cukoralkohol, oligo-fruktóz, frukto-oligo-szacharid.
Édesítésre cukor helyett szőlőcukor fogyasztása javasolt figyelve arra, hogy édesítő ereje kisebb a cukorénál, több kell belőle, mint a cukorból az édes íz eléréséhez.
A fruktózmentes étrend esetén gyümölcsökből általában egyéni tolerancia függvényében napi 100g-ot lehet fogyasztani.
A következő gyümölcsöket magas fruktóz tartalmuk miatt kerülni kell: fekete áfonya, naspolya, birsalma, banán, szőlő, gránátalma, mangó, alma, ananász, cseresznye, sárgadinnye, mandarin, görögdinnye, narancs, őszibarack, fekete ribizli, meggy. Az aszalt gyümölcsök és lekvárok magas szacharóz tartalmuk miatt szintén kerülendők.
Vannak azonban alacsonyabb fruktóz tartalmú gyümölcsök, melyekből összesen napi 100 g-ot lehet fogyasztani, ezek: grapefruit, szeder, ribizli, szilva, sárgabarack, kivi, eper, málna, egres, kajszibarack, citrom, papaya.

A zöldségeket egyéni tolerancia függvényében szabadon lehet fogyasztani. Viszont közöttük is vannak, melyek magasabb fruktóztartalmúak, ezért ezeket célszerű ritkán fogyasztani: cékla, sárgarépa, káposzta, sütőtök, petrezselyemgyökér.
Mivel sok élelmiszer készül fruktóz vagy szacharóz hozzáadásával, a fruktóz számos élelmiszerben megtalálható.
Emiatt nem szabad fogyasztani a következőket:
gyümölcslé, zöldséglé, üdítőitalok, cukrozott teaitalok, aszalt gyümölcsök, mézzel bevont olajos magvak, lekvár, ízesített, illetve gyümölcstartalmú tejdesszertek (gyümölcsös joghurt, krémtúró, túró rudi, puding, tejszelet), édesipari termékek (kekszek, nápolyik, csokoládék, cukorkák), édes péksütemények (kakaós csiga, lekváros táska, pudingos táska, almás táska, túrós táska stb.), cukorral készült édes, vagy aszalt gyümölcsös reggeliző pelyhek, az instant kakaóporok nagy mennyiségű szacharózt tartalmazhatnak, ezért fogyasztásuk kerülendő, helyette a hagyományos kakaóport használjuk.
Szabadon fogyaszthatók a következő élelmiszerek:
• a hagyományos natúr gabonafélék, kenyerek (búza, árpa, rozs, kukorica (a teljes őrlésű termékek, korpafélék (búzacsíra, búzakorpa, zabkorpa) és ezekkel dúsított élelmiszerek, pékáruk magas fruktóz tartalmúk miatt kerülendők)
• tészták, fehér rizs, tarhonya, köles, bulgur, kuszkusz, amarant
• húsok, felvágottak
• natúr tejtermékek (tej, vaj, natúr joghurt és kefir, író, tejföl, tejszín, vajkrém, sajtok)
• tojás
• margarin, olaj

Hasznos tanácsok:
• Nem tanácsos diabetikus termékeket sem fogyasztani, mert gyakran fruktózzal, szorbittal készülnek.
• Érdemesebb a zöldségeket, gyümölcsöket párolt formában készíteni, mert úgy csökken a fruktóztartalmuk.
• Célszerű a süteményeket, édességeket otthon, szőlőcukorral készíteni.
• Gyümölcs joghurtot, natúr joghurtból szőlőcukor és pár szem, alacsony fruktóztartalmú gyümölcs hozzáadásával készíthet.
• Figyelni kell a sűrített paradicsom esetében, hogy a fruktóztartalom bekoncentrálódik, ezért csak kis mennyiségben szabad használni.
• Ugyanezen okból, illetve még a hozzáadott cukor miatt nem ajánlott a ketchup fogyasztása sem (kivéve a házilag, szőlőcukorral készített ketchup).

Remélem tudtam segíteni!
További szép napot kívánok!

Üdvözlettel,

Sereg Dóra dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember

 

A bejegyzés kategóriája: Önök kérdezték
Kiemelt szavak: .
Közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.