Laktózmentes étrend

Kérdés:

Kedves Dóra,

Az orvos szigorú laktózmentes diétát írt elő a számomra. Kérem szíves segítségét, mit ehetek , mennyit és mit nem.

Köszönettel, Anikó

Válasz:

Kedves Anikó!

Tejcukrot tartalmaznak a tej, tejtermékek és ezek felhasználásával készült ételek, italok. A tej helyett fogyasszon speciális növényi italokat, mint például zab, szója, mandula, kókusz vagy rizsitalt, illetve laktózmentes változatokat (pl. Magic Milk, L-free, Mizo). A tejtermékek nélkülözése következtében elengedhetetlen a megfelelő kalciumpótlás, érdemes kalciummal dúsított változatokat vásárolni, mint a Joya szójaital kalciummal, Scotty kalciummal dúsított rizsital, Koko kókusztejek, Rice&Rice rizsital kalciummal, The Bridge zabital kalciummal.  Tejföl, joghurt, túró is pótolható speciális laktóz mentes változatokkal

Tejcukrot egyes termékek készítésekor adalékanyagként is felhasználják, emiatt számos olyan élelmiszer is tartalmaz rejtett formában laktózt, melyekről nem is gondolnánk. Ezért minden élelmiszer összetételét alaposan el kell olvasni a csomagoláson.
A margarinok is tartalmazhatnak tejcukrot, biztosan tejcukormentes a Vénusz margarin, Delma light 25% margarinok.  Laktóztartalmú a vaj, illetve a tejjel, tejporral, savóval dúsított, ízesített margarinok is. Az úgynevezett kenőzsiradékok az egyéni tolerancia figyelembevételével fogyaszthatók. Szintén az alkalmazott adalékanyagok függvényében tartalmaznak laktózt a vajkrémek, szendvicskrémek.

Sajtoknál a félkemény, kemény sajtok laktóztartalma csökken az érlelési eljárások következtében, így forgalomban van laktózmentes sajt is. Ilyen például a Pannonia, Parmezán, a Trappista, Gauda, Eidami, valamint a Camembert, Brie, Roquefort sajtok.

Nem tartalmaznak tejcukrot a gyorsfagyasztott és friss gyümölcsök,  zöldségfélék, natúr húsok, halak, olajok, zsírok, gyümölcslevek, tofu.
A különféle húskészítmények, konzervek tartalmaznak tejcukrot, ezért a felvágottféléknél is fokozottan figyelni kell a választásnál.
A különböző párizsik, virslik, szafaládék, krinolinok, májkrémek készítésénél is gyakran használnak tejcukrot, a kolbászok, szalámifélék, sonkafélék esetében többnyire nem.
A különböző pékáruk általában nem laktózmentesek, ezért ezeket inkább házilag készítve célszerű fogyasztani.
A kenyerek, vizes zsemle és kifli fogyasztható, de a sajtos, illetve a francia pékáru nem.
Az ízesített reggeli gabonapelyhek is általában laktóztartalmúak, helyettük inkább otthoni, natúr pelyhekből, magvakból készített müzli ajánlott.
A kész desszertek, édesipari termékek zöme tejcukrot tartalmaz, ezért inkább házilag készített verziók javasoltak. A kényelmi termékek legtöbb esetben tartalmaznak laktózt (pl. instant levesek, salátaöntetek, félkész és késztermékek).

Üzletünkben kapható laktózmentes termékeket  ide kattintva megtekintheti.

Figyelembe kell venni a gyógyszeripari termékeket is, mert vivőanyagként laktózt tartalmazhatnak. A laktózmentes gyógyszerek listáját a  Laktóz Érzékenyek Társasága tartja kézben.

A laktózmentes élelmiszeripari termékek listája elérhető a Magyar Táplálékallergia és Táplálékintolerancia Adatbank honlapján.

A tejcukrot nemcsak önmagában használják fel az iparban, hanem más adalékanyagok is tartalmazhatják, mint például a tejpor, savópor, savó, Citopánpor. De megtalálhatjuk a tejsavó alapú édesítőszerben is (Laktit-E966).

Remélem tudtam segíteni! További felmerülő kérdéseire is szívesen válaszolok.

Üdvözlettel,

Sereg Dóra

Kategória: Önök kérdezték, Szakértők | A közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.