Az MDOSZ Táplálkozási Akadémia hírlevele: Nyaralás, utazás külföldre

A Táplálkozási Akadémia júliusi hírlevele a nyaralás, külföldi utazás kapcsán az étkezéssel, folyadékfogyasztással kapcsolatban felmerülő kérdéseket veszi sorra. Számos hasznos információt és megfontolandó tanácsot kaphatunk mire érdemes figyelnünk az ételek kiválasztásakor, hol és mit ehetünk biztonságosan, hogyan előzzük meg a nyaralást megkeserítő bélfertőzést és mit tegyünk, ha mégis megbetegszünk.

Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége

TÁPLÁLKOZÁSI AKADÉMIA

Hírlevél 2012. július

 

Tudta-e ?

…hogy a magyar turisták számára a külföldi célpontok közül továbbra is a sláger Horvátország, a második és harmadik leggyakoribb külföldi nyaralási helyszínek az olasz és görög strandok?

…hogy a mediterrán országokban többek közt azért alkalmaznak intenzív fűszereket, mert azok fertőtlenítő hatással is bírnak?

…hogy az oregánóban, a kakukkfűben és zsázsában megtalálható karvakrol a természetben található legerősebb fertőtlenítő hatású anyag? A vizsgálatok szerint 26-szor erősebb, mint a például műtőkben fertőtlenítésre használatos anyagok.

…hogy a szervezet víztartalma a kor előrehaladtával egyre csökken? Az újszülött szervezete 72%, a felnőtté átlagosan 60%, míg az idős emberé csupán 50% vizet tartalmaz?

…a görögdinnye víztartalma 91,5%?

 

Javaslatok az utazás idejére

Az utazáshoz könnyen emészthető, nem romlékony ételt, szendvicset vigyünk magunkkal, válasszuk inkább a párizsi, sonka, májkrém félék helyett a kevésbé romlandó száraz húskészítményeket.

Mit tegyünk, ha megbetegszünk?

A mediterrán vagy trópusi országokban a helyi ételek vagy a víz fogyasztása könnyen okozhat bélrendszeri fertőzést. Enyhe panaszok esetén elég lehet az elvesztett folyadék és ásványi anyagok pótlása ásványvizekkel, gyümölcslevekkel, rehidráló izotóniás italokkal.

Súlyosabb esetben mindenképpen keressük fel a helyi orvost, mert esetleg gyógyszeres kezelés, antibiotikum adása is szükségessé válhat.

A gyerekeket jobban veszélyezteti a kiszáradás, így fertőzésre utaló tünetekkel késedelem nélkül forduljunk orvoshoz.

Az indulás előtt egy héttel megkezdett, gyermekeknek is adható többkomponensű probiotikus kezelés segíthet a fertőzéses esetek megelőzésében.

 

13+1 tanács:

1. Mossunk gyakran kezet szappannal, legyen nálunk egyszer használatos fertőtlenítő kendő.

2. Csak palackozott vizet fogyasszunk, még fogmosáshoz is (erre főként az Európán kívüli országokban van szükség).

3. Ahol palackozott vizet indokolt inni, ott kerüljük a jégkását, jégkockákat az italokba, koktélokba, hiszen azok is csapvízből készülnek.

4. Az utcai ételárusokkal legyünk óvatosak, nézzük meg a standok körülményeit, higiéniáját, a kiszolgáló személyt is, de inkább ne vásároljunk ilyen helyeken.

5. Csak a jól átsütött húsokat, főtt ételeket vegyük és együk meg.

6. A zöldségeket, gyümölcsöket mindig alaposan mossuk meg.

7. Inkább gyárilag csomagolt jégkrémet vegyünk. Ha mégsem tudunk ellenállni a fagylalt költeményeknek, akkor lehetőleg cukrászdát keressünk, ahol a higiéniás körülmények jobbak, mint egy utcai fagyiárusnál. A nagy forgalmú árusító helyeken jó eséllyel friss fagylaltot kapunk.

8. Tengeri ételeket mindig a partokhoz közeli területeken érdemes venni, mert ott valószínűleg friss árut kapunk, a szárazföld belsejében ez kockázatos lehet. Aki először fogyaszt életében tengeri „herkentyűt”, az kis mennyiségben próbálja ki, hogy ne váltson ki allergiás tüneteket.

9. Havalakinek ismert táplálékallergiája van, akkor a megfelelő ellenszert, gyógyszert mindenképpen vigye magával a nyaralásra. Lisztérzékeny betegek nyaralás alkalmával tartsanak maguknál egy kisebb túlélőcsomagot, amit felhasználhatnak akkor, ha a szálláshely nem tud azonnal gluténmentes termékeket beszerezni.

10. Akinek a nyaralás kedvéért sem függeszthető fel a diétája – pl. cukorbetegek, epebetegek, gyulladásos bélbetegek, táplálékallergiások – azoknak fokozottan oda kell figyelni a táplálkozásra a nyaralás alatt is.

11. Tartsunk mértéket az étkezések terén. A legtöbb szálloda manapság bőséges reggelit biztosít svédasztal formájában, valószínű, hogy mindennap ugyanazt. Ne essünk abba a hibába, hogy azonnal mindent meg kell kóstolnunk. Ezzel nemcsak a rosszullétet kerüljük el, hiszen nagy melegben tele hassal nem nagy élmény sétálni sem, de mértékletességünkkel a nem kívánatos plusz kilók felszedését is megakadályozzuk.

12. Hamár egy idegen országba van lehetőségünk eljutni, akkor legyünk kíváncsiak a kultúrájukra, és a gasztronómiájukra is. A helyi ételspecialitást sokszor nem a legjobb éttermekben találjuk meg – hiszen ott már törekednek a nemzetközi ízvilágra, – hanem a kisebb pubokban, étkezdékben, piacok eldugott sikátoraiban, kávézókban, utcai talponállóknál. Kérdezzük meg idegenvezetőnket vagy a helyieket, mit ajánlanak, természetesen a fenti tanácsokat tartsuk észben!

13. Végül, de nem utolsó sorban a folyadékfogyasztás fontosságáról se feledkezzünk meg! Meleg nyári napokon a folyadékszükséglet megnövekszik, bátran igyunk minél többet! Szubtrópusi – trópusi területeken napi 2-2,5 lfolyadékot igyekezzünk elfogyasztani.

13+1. Ne vigyük túlzásba az alkoholos italok fogyasztását nyaralásunk alatt sem! Alkohollal nem pótolható a folyadék, hiszen köztudott a vízhajtó hatása. Az ismeretlen italok nagy meglepetéseket okozhatnak, mert szokatlanok, másképp hatnak. Csak saját korlátainknak megfelelően, étkezésekhez igyunk alkoholt!

 

Miért fontos a víz?

▪ lehetővé teszi a vérkeringést, befolyásolja a vér összetételét,

▪ szabályozza a vérnyomást,

▪ részt vesz a tápanyagok, a salakanyagok és a gázok oldásában, szállításában,

▪ minden élettani folyamat vizes közegben zajlik,

▪ befolyásolja a sav-bázis egyensúlyt,

▪ közreműködik a szervezet állandó, belső hőmérsékletének szabályozásában.

A kiszáradás első tüneteinek megjelenéséhez – fejfájás, koncentrálóképesség csökkenése, szomjúság – már 2%-os folyadékvesztés is elég.

Ne várjuk meg, amíg szomjasak leszünk!

 

Hidratáló tanácsok

· Szigorúan ellenőrzött vezetékes vízzel rendelkező országokban igyunk csak csapvizet, minden más helyen csak palackozott vizet, melyek a napi folyadékszükséglet kielégítésére a legalkalmasabbak!

· Finom megoldás a gyümölcstea, cukor hozzáadása nélkül, ízlés szerint friss citromlével ízesítve.

· Folyadékbevitelünk színesítésére ihatunk magasabb rosttartalmú gyümölcs- és zöldségleveket, cukor hozzáadása nélkül, valamint üdítőket is – alkalmilag fogyasztva.

· A tej és folyékony tejtermékek (kefir, joghurt), a gyümölcsök, zöldségek, levesek, főzelékek, zöldségkrémek is sok folyadékot tartalmaznak, a nagy melegben fogyasszuk őket bátrabban!

· Gyümölcsdarabokat, gyümölcslét, limonádét fagyasszunk le jégkockának és ezeket tegyük a hűsítő italunkba.

· Alaposan megmosott friss citrom vagy lime levével, citrom- vagy lime-karikákkal ízesíthetjük a vizet.

· Gondoskodjunk gyermekeink folyamatos folyadékellátásáról, ne engedjük el őket egy üveg/palack behűtött víz, citromos víz, ásványvíz, gyümölcstea nélkül játszani! Kisebb gyerekek hajlamosak elfeledkezni a szomjúságról, ezért kínáljuk őket rendszeresen innivalóval!

· Ha környezetünkben idősebb családtagok vannak, rájuk is fordítsunk fokozott figyelmet. Idősebb korban csökken a szomjúságérzet, ezért nekik mindig készítsünk ki folyadékot, és hagyjuk szem előtt, hogy ne felejtsék el meginni.

A Hírlevél itt olvasható teljes terjedelmében

Kategória: Cikk ajánló, DiétABC Arhívum | A közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.