Amit a paradicsomról érdemes tudni

Paradicsom a burgonyafélék családjába tartozó növény. Származási helye Mexikó és Közép-Amerika, Európában  a XVI. század után vált ismertté, ma már az  egész világon termesztik.
Elnevezése a magyar paradicsom almája, “paradicsomalma” kifejezésből rövidült. A paradicsom népies neve paradicska, tomató, tomata.
A paradicsom is, mint a zöldségfélék nagy része, alacsony energiatartalommal bír, és az egészséges táplálékozásunk részét képezi.

Élettani szerepe:

Jelentős  C-vitamin tartalma mellett B1, B2, folsav, és kálium tartalma is kiemelkedő. Bőséges ásványi anyag forrásunk (magnézium, nátrium, foszfor).
A paradicsom jellemző színanyaga a likopin, mely daganatmegelőző hatásáról ismert. Felmérésekből kiderült, hogy a likopin bizonyítottan az egyik leghatékonyabb karotinoid a prosztatadaganatok megelőzésében.
Tomatin nevű alkaloidjából készítenek gombás betegségek, gyulladásos folyamatok elleni kenőcsöket is.
Emésztőrendszeri betegségekben érdemes hámozva fogyasztani, így könnyebben emészthetővé válik és nem okoz problémát.

A kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozás alapvető feltétele, hogy fogyasszunk  minden nap legalább fél kg zöldséget!

Tápanyagtartalom 100g nyers paradicsomban:

Energia: 97kJ/23kcal
Fehérje: 1g
Szénhidrát: 4g
Zsír: 0,2g
Ásványi anyagok:
Nátrium: 5mg
Kálium: 240mg
Kalcium: 9mg
Magnézium: 7mg
Vitaminok:
C-vitamin: 11mg
Folsav: 37,5μg
B1: 100 μg
B2: 60 μg
Biotin: 2,4 μg

Forrás: Rigó János: Dietetika. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2007

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.