Mi fán terem az életmódváltás?

életmódváltás

Napjaink igen divatos témája az életmódváltás.

Változtassunk szokásainkon, életmódunkon, táplálkozásunkon, őrizzük meg egészségünket. Kampány felhívások, könyvek, cikkek, riportok tucatjaival találkozunk naponta, melyek az egészséges életmód, a tudatos táplálkozás, a rendszeres testmozgás szerepére hívják fel a figyelmet.

  • Tényleg csak egy divatirányzat?
  • Vajon miért vagyunk olyan fogékonyak éppen most erre a témára?
  • Valóban érdekli ez a mai kor emberét?

életmódváltás


Remélhetőleg érdekli és célba találnak, minél szélesebb körbe eljutnak és alapvető tudássá válnak ezek az ismeretek. Ahogy környezetünk megóvásában úgy egészségünk megőrzésében is döntő szerepünk és felelősségünk van. Az ismert „civilizációs betegségek” kialakulásukért kb. 70%-ban táplálkozási, környezeti, valamint magatartás- és életmódbeli tényezők a felelősek. Fontos azonban tudni, hogy számos betegséggel kapcsolatban genetikailag csak a hajlamunk meghatározott, és rajtunk is múlik, hogy kialakul-e kóros állapot.

Amikor életmódváltásról beszélünk legtöbbször a diéta, elsősorban valamilyen étrendbeli megszorítás az első, amivel társítjuk a fogalmat. Talán éppen ez az egyik oka annak, ha szilárd elhatározásunk nem jár sikerrel.

Az életmódváltás kulcsa, hogy vegyük észre a változtatás szükségességét. Ehhez érdemes egy lépéssel eltávolodnunk és messzebbről rátekinteni jelenlegi életünkre. Változtatni rögzült szokásainkon, áldozatot hozni még saját érdekünkben is nagy erőfeszítést igényel. A sikerhez vezető úton az első lépés a kellő késztetés. Mindenkit más motivál, szépség, egészségmegőrzés, vagy egy már ismert betegség kényszerítő ereje.
Gondoljuk végig, mit akarunk elérni, mire vagyunk hajlandóak és mire vagyunk képesek célunk megvalósítása érdekében. Mindenképpen reális és elérhető célt tűzzünk magunk elé.
Adjunk időt magunknak és értékeljük a legkisebb eredményt is. Ha életmódot váltunk hosszútávra tervezzünk. Az életmódváltás életre szóló program, mely szemléletváltást jelent. Ez magában foglalja az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás mellett az egészségmegőrzéssel kapcsolatos alapvető ismeretek elsajátítását is. Sajnálatos tapasztalat, hogy csak felületes tudással rendelkezünk szervezetünk működését illetően.


Tehát mi kell a sikerhez?

életmódváltás

  • Motiváció, elhatározás, szemléletváltás, mértékletesség, a szélsőségek kerülése és egy betartható, egyénre szabott étrend, melyhez a kellően tájékozott diétázó igény szerint dietetikus, vagy adott esetben orvos segítségét kérheti.

Mit tehetünk egészségünk megőrzésének érdekében?

“Az egészség olyasmi, mint a gondosan égetett gyertya. Ha körültekintő figyelmet szentelünk gyertyánknak, sokáig fog égni.”
(Manfred Kets DeVries)

Kezdjük a gyerekekkel!

életmódváltás

Egy 2005-ben megjelent, 5-17 éves gyerekek körében végzett átfogó vizsgálat, a szív és érrendszeri megbetegedések szempontjából a legfontosabb kockázati tényezők az elhízás, a magas vérnyomás és 1-es típusú cukorbetegség gyakoriságának alakulását vizsgálta 1996 és 2004 között. Az eredmények mindhárom rizikófaktor gyakoriságának növekedését mutatták a vizsgált populációban.
A vizsgálat 8 éve alatt az ötévesek között a kövér gyerekek aránya 2%-ról több mint 4%-ra nőtt. 2004-ben a 17 éves korosztály 7%-a volt túlsúlyos (90 percentil feletti BMI).
A 17 évesek között 2004-ben 2% volt a magas vérnyomás gyakorisága. A gyermekkorban leggyakrabban elhízáshoz, vesebetegséghez társultan előforduló magas vérnyomás közismerten a szív és érrendszeri megbetegedések fontos kockázati tényezője.
A káros környezeti tényezők következményére utalhat az 1-es típusú cukorbetegség 1,5 ezrelékről 2,5 ezrelékre történő növekedése a 17 évesek között a vizsgált időszakban.

„A kövérség nem egyszerűen csak betegség, hanem más betegségek előfutára”
Hippokratész

A tanulmány tanúsága szerint egyértelmű, hogy a jellemzően felnőttkorban előforduló kórképek megelőzését a gyermekkorban kell elkezdeni.
A gyermekkorban kialakuló, néha alattomosan, riasztó tünetek nélkül jelenlévő kóros állapotok a későbbi életkorban az élettartamot és életminőséget leginkább meghatározó betegségek előfutárai.
Az elmúlt évtizedben világszerte kiemelkedő figyelmet fordítanak a megelőzést célzó stratégiák gyermekekre való kiterjesztésére. Az egyre nagyobb népegészségügyi problémát jelentő „civilizációs betegségek” kialakulásában az örökletes tényezőkön túl ismerten a helytelen életmód játszik döntő szerepet. Az egészségügyi szervezetek számos programot indítottak, melyek az oktatási intézmények, szülők, civil szervezetek bevonásával már az óvodáskortól az egészségnevelést célozzák.

http://www.tetplatform.hu/ilop.htm
http://www.mdosz.hu/mdiskolaknak.html
http://www.szivbarat.hu/index.php?lang=1

Mindenki számára áhított vágy a hosszú, egészséges, boldog élet. A következő generációk helyes életviteli szokásainak kialakítása, az erre irányuló figyelem felkeltése, a kellő ismeretek átadása és ezzel a későbbi egészségi állapotuk minősége a mai felnőttek felelőssége.

Nem lehet elég korán kezdeni az egészségnevelést!

A helyes ételválasztás, az étkezési ritmus, az ízlés kialakulása valamint a táplálkozási minták és a táplálkozási magatartás rögzülése már óvodás korban kialakul és kihat egész életünkre.
Igen nagy a szülők felelőssége abban, hogy gyermekük korosztályának, fejlődésének megfelelően táplálkozik-e. A gyermekek a szülök példáját követve fognak táplálkozni, ezért nagyon fontos, hogy a gyerekeket az egészséges táplálkozás irányelvei alapján próbáljuk nevelni.
Sok szülő szembesül azzal a problémával, hogy gyermeke válogatós, evés közben játszik az étellel, és leköti a figyelmét valamilyen játék, esetleg tv-műsor.

életmódváltás
TIPP: Mindez elkerülhető, ha az otthoni étkezések nem csak mellékes kísérői például a tévézésnek, hanem kizárólagos eseménynek számítanak, amikor a megterített asztal mellett, nyugodt körülmények között, együtt eszik a család.

Gyakran előfordul, hogy a gyerekek nem akarnak megenni bizonyos ételeket

válógatós gyerek
TIPP: Érdemes ilyenkor bevonni őket az előkészületekbe, az asztal meg terítésbe. A gyerekek többsége biztosan élvezni fogja, és büszke is lesz rá, hogy a reggeli, vagy ebéd elkészítéséhez ő is aktívan hozzájárul, így talán nagyobb esély van arra, hogy elfogyassza az adott ételt. Például megpucolhatják a főtt tojást, vagy maguk készíthetik el a szendvicset.

children-cooking

Már óvodáskorban nagyon fontos kialakítani, és a gyerekek napirendjébe beiktatni a napi ötszöri étkezést. Érdemes az egyes étkezéseket minden nap közel azonos időpontra tenni. Figyelni kell arra is, hogy ugyanúgy, mint a felnőtteknél, az egyes étkezések mennyisége, energiatartalma a nap folyamán egyenletesen legyen elosztva.

Hogyan tudjuk ezt a gyakorlatban alkalmazni?

Gyermekkorban a fejlődésben lévő szervezet számára biztosítani kell a növekedéshez szükséges megfelelő tápanyagokat.

Törekedjünk a gondosan összeállított étrendre!

táplálkozás egészségesen

az étrend mindennap tartalmazzon

  • gabonaipari termékeket, melyből részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonákat
  • legalább fél kilogramm zöldséget-gyümölcsöt, a legjobb, ha nyers formában, idénynek megfelelőt választunk
  • zsírszegény tejet, tejterméket (fél litert)
  • sovány húst, húskészítményeket
  • az ételek készítésekor használjunk növényi zsiradékot
  • só helyett fűszerezzünk friss fűszernövénnyel

Hasznos tanácsok a mindennapokban

  • cukor helyett édesítsünk mézzel
  • kerüljük az édességet, de fontos, hogy ne tiltsuk, a legjobb a házilag készített sütemények, édességek
  • az ételek készítésénél válasszuk a zsírszegény ételkészítési technológiát, kerüljük a bő zsírban sütést
  • törekedjünk a változatos és mértékletes étrendre

Kenyér, gabonafélék
Jelentős energia, B-vitamin és ásványi anyag forrásunk. Válasszuk a teljes kiőrlésű lisztből készült pékárukat, melyek fontos szerepet töltenek be az élelmi rost ellátásban. Fogyasztása naponta négyszer javasolt.

Tej-tejtermékek
A legfontosabb Kalcium forrásunk, emellett vitaminokat és ásványi anyagokat is tartalmaz. Fogyasztása naponta háromszor javasolt.

Gyümölcsök, zöldségek
A zöldségek, gyümölcsök jelentős rost vitamin és ásványi anyag forrásunk szervezetünk számára
Fogyasztása javasolt minden étkezéshez

Hús, hústermékek

A húsok, húsfélék jelentős a fehérje, vitamin és ásványi anyag tartalmuk. Csak a húsokban található meg a B12-vitamin, ami elengedhetetlen a megfelelő vérképzéshez. Az egyik legfontosabb vasforrásunk.
Fogyasztása naponta egyszer javasolt

Zsiradékok
A zsiradékok energiát szolgáltatnak. Esszeneciális zsírsavakat és vitaminokat tartalmaznak.

Hogyan táplálkozzunk egészségesen?

egészséges reggeli

Az étkezések közül a legfontosabb szerepe a reggelinek van, amit sajnos gyakran elmulasztunk, mert nincs időnk reggelizni. Amennyiben a reggeli étkezés kimarad, csökken a teljesítő képességünk. Reggel a legalacsonyabb a vércukor szintünk, ezért nagyon fontos, hogy együnk valamit mielőtt munkába vagy iskolába indulunk. Ügyeljünk arra, hogy mindig nyugodt körülmények között, ülve fogyasszuk el!

saláta

Az ebédnél is fontos a változatosság: különböző módon elkészített, levesek, főzelékek, rakott-töltött ételek, sovány hús, hal, párolt zöldség, gyümölcs. Nagyon fontos, hogy minden nap együnk főtt ételt, a meleg étel jobb hatással van az emésztésünkre.

egészséges iskolai ebéd

Vacsorára együnk kevesebbet, mert általában az esti órákban már nem mozgunk sokat, a teli has, pedig megterheli a gyomrot. Válasszunk zöldséget, joghurtot, salátákat és kerüljük az édességek fogyasztását.

egészséges ételek

A tízórai és uzsonna is gyümölcsből, zöldségből, tej-tejtermékből vagy kisebb szelet barna kenyérből, felvágottból készüljön.

Következő cikkünkben még többet tudhatnak meg az egészséges táplálkozás fontosságáról.

 

Könyvajánlatunk: Dankóné R. Magdolna- A főzés gyerekjáték, 2013

A főzés gyerekjáték

 

 

Forrás:

Pintér Attila dr., Czinner Antal dr. Kardiovaszkuláris rizikófaktorok (obesitas, hipertónia, diabetes mellitus) alakulása 1996 és 2004 között, a teljes hazai 5–17 év közötti gyermekpopulációban. Metabolizmus 2005; 3(3)

Rodler Imre:Új Tápanyagtáblázat, 2006

Dr. Nagy Jenő: Növények az egészségért, 2012

 

Készítette:

Dr. Wirth Krisztina

Sereg Dóra-dietetikus

 

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.