Sütőtök és a csicsóka jelentősége táplálkozásunkban

 Sütőtök

sütőtök

A sütőtök tápanyagtartalma igen kiemelkedő, igazi vitamin bombának is nevezhetjük. Hazánkban az egész ország területén régóta termesztik.  Legnagyobb termesztő terület Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, Nagydobos környékén található.

Táplálkozás-élettani szerepe:

  • télen fontos szerepet játszik az egészséges táplálkozásban
  • vitaminok közül kiemelkedik B2, B11, karotin és C-vitamin tartalma
  • jelentős még a kalcium, cink, mangán és réztartalma is
  • gyógyítja a megfázás tüneteit
  • csillapítja és gyógyítja  a köhögést, tüdő és hörgők köhögési ingerét
  • kálium tartalmának köszönhetően elősegíti a vér tisztítását
  • májbetegségben fogyasztása kimondottan előnyös napi 1-2 csésze sütőtöklé jótékony hatású lehet
  • felhasználása sokrétű: készíthetünk belőle köretet, különböző süteményeket, krémlevest, salátát, ivólét

Tápanyagtartalom 100 g tökben:

Energia: 336 kJ/80 kcal

Fehérje: 1,5 g

Szénhidrát: 16,5 g

Zsír: 0,6 g

Foszfor: 20 mg

Kalcium: 40 mg

B1-vitamin: 50 qg

B2-vitamin: 40 qg

Folsav: 25 qg

Karotin: 4,0 mg

C-vitamin: 25 mg

 

Csicsóka

csicsóka

A csicsóka az őszirózsafélék családjába tartozó gumós gyógynövény. Íze hasonló a burgonyához, de annál jóval édesebb. Felszínük ripacsos, barázdált, összetett, nehezen tisztítható.

Táplálkozás-élettani jelentősége

  • csicsóka gyógyhatását a jelentős mennyiségű inulintartalmának köszönheti
  • jelentős az ásványi anyag és vitamin tartalma,
  • C-vitamin tartalma kiemelkedő,
  • életfontosságú aminosavakat tartalmaz,
  • a burgonyánál 5-6-szor nagyobb rosttartalma gátolja a szénhidrátok felszívódását,
  • ballasztanyag tartalma jóllakottság érzését kelti
  • májbetegeknek méregtelenítő hatású
  • magas rosttartalmának köszönhetően hozzájárul az emésztőrendszer normál működéséhez és meggátolja a székrekedés kialakulását
  • köszvény esetén is javasolt fogyasztása
  • fontos szerepet játszik a rákkeltő anyagok és a méreganyagok megkötésében
  • magas inulin tartalmának köszönhetően tartós fogyasztása sem növeli a vércukorszintet
  • szabályozza a szénhidrát-anyagcserét
  • készíthetünk belőle krémleveseket, krémeket, salátát, köretet, süteményt

Tápanyagtartalom 100 g csicsókában
Energia: 100 g
Fehérje: 2,0 g
Szénhidrát: 17,4 g
Zsír: 0,0 g

 

Receptajánlat: sütőtökös muffin

tokosmuffin

 

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.